Värnplikt, civilplikt, samhällsplikt eller något annat?

Det publicerades en intressant debattartikel för några dagar sedan:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kombinera-plikt-och-yrkesforsvar_4501854.svd

Jag kommer inte att diskutera yrkesförsvaret eller varför vi har det utan bara gå in på plikten. Redogör här lite för gamla idéer som jag filade på innan jag skaffade en blogg..

Först lite historisk bakgrund på detta:

* Värnplikten har haft en lång historia i Sverige, eller i alla fall mellan 1901 och 2010. År 2010 avskaffades värnplikten som begrepp på så sätt att pliktlagen för i vart fall grundutbildning blev vilande. Värnplikten är som sagt inte h e l t avskaffad på så sätt. För att förtydliga så var det frågan om militär utbildning i samband med värnplikt, alltså innefattande vapen.

Civilplikten kallades från början för vapenfri tjänst, det vill säga att du inte ville göra din plikt med vapen i hand.. Exempel på civilpliktiga utbildningar var: flygplatsbrandman, räddningsman och kraftledningsreparatör. Man blev placerad i samhällsviktiga verksamheter, utbildningarna upphörde 2008 oklart är dock om placeringarna har upphört att gälla.

kraft

Hur ser det då ut idag?

Värnplikten som begrepp blev avskaffad och ersatt med GMU (Grundläggande Militär Utbildning) som är en frivillig utbildning på tre månader och genomförs efter antagningsprövning. Därefter är tanken att man ska utbildas vidare mot befattning eller kliva in i Hemvärnet som skyttesoldat. Civilplikt förekommer inte längre och mönstringen (pliktade) är avskaffad.

Förändring?

Mitt förslag är att återinföra mönstringsplikten, för båda könen. För att mönstringen som sådan var ett världsunikt underlag för att se den fysiska utvecklingen och även den mentala utvecklingen hos befolkningen i stort (nu var det ju främst frågan om män tidigare men ändå). Sen ska man aldrig underskatta möjligheten att få testa sig själv och se vad man presterar. För egen del så var det faktiskt första gången på en testcykel.

Vidare så ska det införas en ”samhällsplikt”, det här är den största förändringen i själva systemet. Bortser ifrån kostnader just nu, om nu någon inte känner för att räkna på det. Totalt så föds det lite drygt 50 000 barn varje år av vardera könet. Till att börja med för uttagningen så använder man till en början ett ”elektroniskt förtest”, helt enkelt fylla i upplysningar om sig själv för att ta ut ”de bäst lämpade” för mönstring. Drygt 50 000 individer känns som ett vettigt mål och därefter genomförs en normal mönstringsprocedur. Alternativet är att genomföra en normal mönstring för alla 100 000 individerna.

De utbildningsvägar man ska kunna välja mellan är:

Värnplikten, med vissa förändringar jämfört med GMU-systemet. 3 månaders grundutbildning för alla individer som tas ut, därefter genomförs befattningsutbildning med de individer som ska krigsplaceras. Kanske inte helt olikt med den nya kategorin GSS/ P som eventuellt ska börja utbildas enligt försvarsberedningen. GMU genomförs gemensamt för alla och efter avslutad eller i samband med slutet av utbildningen så söker man vidare mot befattning eller Hemvärnet.

Civilplikt, kanske blir den största förändringen.. Eftersom att civilförsvarsplaneringen ser ut att tas upp igen så innebär det att personerna ska krigsplaceras. Som tidigare så ska traditionella utbildningar som räddningsman, linjereparatör, banreparatör osv återinföras. Men även ska personer kunna placeras inom sjukvård, psykiatri, äldrevård och kommunal teknisk förvaltning. Men samma sak där, genomför gemensam grundutbildning som kan kallas GCU (Grundläggande Civil Utbildning) och därefter tar man ut till befattning.

Skillnader mellan GMU och GCU då? Utbildningarna behöver egentligen inte skilja så mycket i det grundläggande upplägget. Givetvis så är den ena vapenfri jämfört med den andra som inte är det. I det stora hela ska man kunna lära sig nyttiga saker i båda utbildningarna: sjukvård, träning, kost och näringslära, överlevnad, upptäcka och prova kommande utbildningsmöjligheter. GMU genomförs med målet att man ska ha en grundläggande kännedom om militär verksamhet, men även att kunna verka som soldat inom grupps ram. GCU genomförs med målet att man ska ha en grundläggande kunskap om hur samhället och individer fungerar när samhället är i kris, men även ha en grundläggande färdighet att verka inom civilförsvaret.

Jag tror definitivt att detta skulle vara till nytta, av flera anledningar:

Efter gymnasiet är många osäkra på vad framtiden har att erbjuda, men även det att man kan behöva lite distans till det ”vanliga livet”. Alla människor vill känna sig behövda, att gå ut gymnasiet och bli arbetslös utan framtidsplaner kan bli väldigt fel. Det skulle vara ett konstruktivt sätt att minska ungdomsarbetslösheten, men även att kunna erbjuda folk en reell möjlighet att kunna få en annan yrkesutbildning eller intresse för ett nytt område och stimulera till utbildning. En viktig del är att kunna behålla personalförsörjningen till både yrkesförsvaret men även till frivilligförsvaret och då främst för Hemvärnet.

Men viktigast av allt är för att behålla folkförankringen och motiven för att ha ett militärt och civilt försvar. Saknar man motiven för befolkningen i stort så betraktas verksamheten som ett särintresse och viljan att betala för vår yttersta säkerhet minskar.

Utbildningarna ska genomföras med det som kallas för värmpliktsförmåner men även under pliktlagen.

Förmåner: http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vart-erbjudande/formaner-och-villkor/villkor-gmu/

Med reservation för att antalet hemresor inte är begränsade, utan som förut där värpliktsleget garanterade fria resor med kollektivtrafik i hela landet.

Pliktlagen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19941809.htm

Litegrann om lagstödet..

Lämna en kommentar